Internal Investigations

Directives and procedures

Support with the creation of directives and workflows, as well as with establishing a system to govern internal investigation procedures:

  • Warning and reporting system for suspected offenses and other relevant incidents
  • Plausibility checks and urgent measures
  • Different handling of standard or special investigations
  • Procedure for preservation of evidence, document and data backup as well as data analysis
  • Regulation of cooperation duties and procedural rights
  • Execution of interrogations (incl. record keeping)
  • Communication and reporting (internal and external)
  • Initiation of criminal, civil, antitrust or regulatory measures
  • Evaluation of investigation results and implementation of “lessons learned”
  • Documentation and completion of the investigation

Workshops and trainings

Planning and implementation of needs- and industry-specific workshops and training courses for HR, management, legal, compliance or reception staff, etc.

Practical training tailored to your concerns, the size of your company, your type of business, your specializations as well as adapted to environment, incidents, experience, etc.

Executing investigations

We advise and represent both employees who are subject to an internal investigation (or who might face one) and companies conducting internal investigations. Specifically, we provide the following services:

  • Erfassen der Ausgangslage (je nach Thema, Untersuchung, Behörde etc.)
  • Ermittlung des Sachverhalts
  • Identifizierung der Risiken
  • Abwägen der Chancen und Risiken
  • Empfehlungen betreffend Sofortmassnahmen
  • Definition klarer Untersuchungsziele und geeigneter Methoden
  • Sammeln und Auswerten der relevanten Fakten
  • IT-gestützte Analyse der Unterlagen und E-Mails
  • Befragung von Tatverdächtigen, Auskunftspersonen und Zeugen
  • Unterbreitung von Vorschlägen betreffend Reporting
  • Aufzeigen der Handlungsfelder und Abgabe von Empfehlungen
  • falls notwendig Einleitung straf-, zivil-, kartell- oder aufsichtsrechtlicher Massnahmen oder Vertretung des Unternehmens gegenüber Behörden
  • interne und externe Berichterstattung
  • Evaluierung der Untersuchungsergebnisse
  • Korrekte Dokumentierung und Ablage der Untersuchung
  • Beratung bei der Umsetzung der «Lessons Learned»